انواع لباس های بافتنی

انواع لباس های بافتنی و نکات مهم در انتخاب آنها

انواع لباس های بافتنی و نکات مهم در انتخاب آنها

در این مقاله می خواهم شما را با دو مدل از رایج ترین لباس های بافتنی که در انواع مختلف در بازار دیده میشود و نکاتی که موقع خرید یک لباس بافتنی باید به آن توجه کنید و نحوه مراقبت از لباس های بافتنی تان و اینکه چطور عمر طولانی تری داشته باشند، آشنا کنم. اگر طرفدار لباس های بافتنی هستید ، پس در این مقاله تا آخر با من همراه باشید که بتوانید لباس زمستانه خود را درست انتخاب کنید.

چند مدل از لباس های بافتنی:

بافت ها یا بصورت آماده توسط دستگاه های بافندگی تولید میشوند و یا به صورت دستی تولید میشوند که دو نمونه از معرف ترین مدل آن ها عبارتند از:

1- ژاکت بافت ها:

یک  نمونه از لباس های بافتنی که زیاد استفاده میشود ژاکت ها هستند که در مدل های مختلف بدون آستین یا آستین دار داخل  بازار دیده میشود و معمولا جلو باز هستند، که با دکمه یا زیپ از قسمت جلو باز میشوند و بخاطر تنوع زیادی که دارند، هم بین آقایان هم خانم ها زیاد استفاده میشود، بافت ژاکت می تواند، پشمی، پنبه ای و یا حتی ترکیبی از این دو باشد و یا حتی جنس نایلونی داشته باشد، ژاکت ها معمولا سنگین هستند و می توانید از ژاکت به عنوان رویه و روپوش استفاده کنید و زیر آن از لباس نازک تر و غیر بافتنی استفاده کنید. اما امروزه ژاکت ها یکم قدیمی شده اند و بجای ژاکت بیشتر از پلیورها استفاده میکنند که در ادامه با این مدل آشنا می شویم.

انواع لباس های بافتنی

2- پلیورها:

پلیورها نسبت به ژاکت ها بافت سبک تری دارند، پلیور ها جلو بسته و آستین بلند هستند و در انواع مختلف یقه هفت، یقه اسکی، یقه ایستاده، یقه آرشال و یقه گرد در بازار دیده میشود و محبوبیت بیشتری نسبت به مدل های دیگر بافتنی ها دارند. جنس پلیور ها متفاوت است و میتواند درانواع جنس، پشمی، نخی، کشمیری و یا با الیاف مصنوعی تولید بشوند، تا اینجا با مدل ژاکت و پلیور آشنا شدیم در ادامه به طور خلاصه تفاوت بین ژاکت و پلیور را مرور می کنیم.

انواع لباس های بافتنی

تفاوت بین پلیور و ژاکت:

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم هر دوی این لباس ها در زمستان برای گرم نگه داشتن استفاده میشوند، ولی تفاوت هایی در نوع بافت این دو وجود دارد، که یک تفاوت بین پلیور و ژاکت نوع پوشیدن آنها هست که پلیور ها از قسمت جلو بسته می شوند و باید از سر آنهارا پوشید ولی ژاکت ها جلو باز هستند که یا زیپ دارند ویا با دکمه باز می شوند.

دومین تفاوت این است که پلیور ها نسبت به ژاکت ها سبک تر هستند و بیشتر در بین مردم استفاده می شوند بسته به سلیقه ای که دارید و میزان سردی هوا میتوانید انتخاب کنید که کدام مدل برای شما مناسب تر هست.

در ادامه یاد میگیریم که چه کارهایی رو انجام بدیم تا عمر لباس های بافتنی مان بیشتر شود و هم چنان سالیان سال بافت و زیبایی خود را  از دست ندهند.

نکات قبل توجه در مراقبت از لباس های بافتنی:

-نحوه خشک کردن لباس های بافتنی:

همانطور که همه میدانیم، لباس های بافتنی به خاطر نوع الیافشان موقع شسته شدن سنگین تر میشوند و حساس تر پس باید به این نکته توجه کنید که زمانی که بافتتان خیس هست آنرا نباید آویزان کنید چون ممکن است گشادتر شود و یا حتی بافت خودش را از دست بدهد، برای خشک کردن بافت، نباید از بخاری، اتو و حتی ماشین لباس شویی استفاده کنید، شما میتوانید به آرامی بافتتان را  فشار دهید تا آب اضافی آن خارج بشود و بعد، بافت را روی یک حوله پهن کنید، لولش کنید و باز هم فشار بدهید تا آب اضافیش خارج شود بعد  از آن میتوانید بافتتان را روی رخت آویز های آپارتمانی پهن کنید تا خشک شود.

-نحوه شست وشوی لباس های بافتنی:

هر لباس بافتنی که شما میخرید اگر به صورت آماده و با دستگاه بافته شده باشد، یک برچسب راهنمای شست و شو دارد که با توجه به آن میتوانید ،با روش صحیح شست و شوی بافتتان آشنا شوید.

برای شستن لباس های بافتنی بهتر است از ماشین لباس شویی استفاده نکنید، ولی اگر میخواهید بافتتان را در ماشین لباس شویی بیندازید،حتما به تنظیمات ماشین لباس شویی دقت کنید بعضی از ماشین های لباسشویی دارای تنظیمات خاص برای شستن لباس ها با انواع جنس دارند میتوانید از آنها استفاده کنید به عنوان مثال درجه لباس شویی را روی شست و شوی لباس های پشمی قرار دهید،تا با آب سرد و با دور کند لباس شما شسته شود یک سری کیسه های مخصوص لباس در بازار برای شستن بافت ها و کفش ها وجود دارند که شما میتوانید بافتتان را داخل کیسه قرار بدهید و بعد داخل ماشین لباس شویی بزارید که آسیبی به بافتتان وارد نشود.

روش بعدی شست و شو با دست هست که می توانید یک تشت را از آب سرد یا کمی ولرم پر کنید، بعد لباس بافتتان را داخل آب تشت غوطه ور کنید از مایع ظرفشویی ملایم و شامپو ها یا حتی پودر های بدون آنزیم استفاده کنید، و به آرامی بشورید، و از چنگ زدن زیاد بافت خودداری کنید.

انواع لباس های بافتنی

-جلوگیری از پرز دادن لباس های بافتنی:

یکی از خاصیت های لباس های بافتنی پرز دادن آن هاست که اگر یک سری کار ها رو انجام بدهیم کمتر این اتفاق خواهد افتاد، لباس های بافتنی اگر از جنس پشم های مصنوعی باشند بیشتر پرز میدهند اما اگر از جنس پشم واقعی و یا حتی الیاف پلاستیکی بافته شده باشند کمتر پرز میدهند، زمانی که لباس بافتتان را میپوشید مراقب باشید که به کیف یا کمربندتان گیر نکند، یا حتی زمانی که آن را میخواهید در کمدتان قرار بدهید موقع آویز کردن حواستان باشد که اطراف بافتتان اشیای تیزی وجود نداشته باشد، ولی اگر بافتتان پرز داد نگران نباشید یک سری پرز گیر ها هستند که شما میتوانید تهیه کنید و آن را روی سطح بافتتان بکشید، تا پرز های بافتتان را از بین ببرد.

-اتو کشیدن صحیح لباس های بافتنی:

برای اتو کشیدن لباس های بافتنی باید اتو را روی درجه بخار بزارید و حتما روی بافتتان یک پارچه نم ناک قرار بدید تا بافتتون مستقیم با اتو در ارتباط نباشد که آسیب ببیند، یا می توانید اگه بافتتان چروک شده است با بخار اتو از فاصله دور چروک آن را باز کنید.

نتیجه گیری:

طبق مطالبی که درمورد بافت ها یاد گرفتیم، باید گفت که بافت ها نسبت به حرارت ورطوبت حساس هستند، پس بهتر است که آن ها را در جاهای خشک و بدون رطوبت و سرد نگه داری کنیم، تا بافتشان آسیب نبیند.

ممنون که تا آخر این مقاله همراه مانتو فروشی اصفهان بودید، امیدوارم در این مقاله توانسته باشم برای انتخاب و مراقبت از لباس های بافتنی تان به شما کمک کرده باشم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *